Mobile Logo

Mobile Logo

РАЗТЪРСВАЩАТА ИСТОРИЯ НА „КЛЕТНИЦИТЕ“ ОТ 6 ДЕКЕМВРИ В СОФИЙСКАТА ОПЕРА


Автор: Иван Върбанов

Разтърсващата история на „Клетниците“, създадена от Виктор Юго и доразвита с музиката на Шьомберг, ще бъде представена на сцената на Софийската опера от 6-ти декември.

Подготовката за зрелищната мегапродукция започва преди повече от година с кастинг на артистите, които трябва да са певци от класа, но уникални и специфични. Търсят се гласове със съвременно поп звучене, но не и традиционно школувани оперни певци. Солистите в мюзикъла трябва да играят – на първо място, а с гласовете си да рисуват релефно чувства, емоции, да пресъздават състояния и характери. На българския пазар изборът от точно такива артисти – интерпретатори,  в тази музикална ниша, не е особено голям.

И все пак, тежестта и очакванията за успеха на българския сценичен вариант пада върху доказалите се вече във „Фантомът“ и „Мамма Миа“ -  Весела Делчева, Влади Михайлов, Николай Сотиров, Деница Шопова, а към тях се добавя и участието на родната звезда Орлин Павлов, който се реализира и се наложи изключително успешно с музикалните си проекти на поп сцената и в киното. В екипа идват и солистите от Музикалния театър – Боби Спиров и Румен Григоров, нашумелият финалист от тв формата „България търси таланти“ Вениамин Димитров и още ярки актьори и изпълнители.

Музикалната подготовка е поверена на Светльо Лазаров, който бе диригент на „Мамма Миа“ и започна работата по извайване на музикалните образи от септември – ден след края на лятното турне на творбата с хитовете на АББА.

В най-голяма степен трудността на задачата по създаването на представлението произтича от изискването за живото пеене на артисти, които да могат да се изразят на езика на музиката и да бъдат подготвени на висота за натоварването и сложността на драматургията и партитурата. А тя задава трудни за пеене музикални арии, номера и ансамбли, изисква усет и прецизност - в пъти повече от изпълнения по време на редови поп или рок концерт, натоварва гласовия апарат по нов начин, поставя препятствия пред музикалността и дори пред паметта на изпълнителя да следва компонентите на тази поп-опера.

Диригент на мюзикъла ще бъде маестро Игор Богданов, който до скоро бе в състава на Музикалния театър, но прие поканата на директора на Операта – акад. Карталов, и започна активна работа като музикален ръководител на редица спектакли, ангажимент, който разгръща в пълен обем творческия капацитет и потенциала на таланта му.

Какъв ще бъде отгласът от сценичното пресъздаване на този вълнуващ и вечен сюжет на сцената на Софийската опера под режисурата на акад. Пламен Карталов, дали ще се запечати в съзнанието на публиката „Химнът на смъртта“, как ще бъдат аплодирани барикадите на една обречена революция, дали спектакълът ще успее да докосне и разтърси публиката до степен на лична трансформация от видяното – предстои да видим.

И най-важният въпрос: Дали и в каква степен публиката ще даде своята благословия и положителен вот, дали ще засвидетелства одобрението си, за поетия нов курс от първия ни оперен театър – да отвори вратите на храма на българското оперно и балетно изкуство за нови търсения, посоки и жанрове, курс, който руши табута и стени, за да допусне съвсем нова публика в залата?

Отговорът ще проличи от нивата и от ръста на продажбата на билети. И, надявам се, от позитивните резултати в бокс-офиса на Софийската опера и балет.

А дали мениджмънтът ще посегне към рок-концерти и класически оперети на сцената на Операта? Предизвикателства, които биха могли да бъдат желани от публиката и пазара. И които биха могли да превърнат Софийската опера и балет в национален академичен театър за всички музикално-сценични жанрове, които се срещат на музикалната арена. 

Софийската опера и балет - пазител на стандартите и традицията и авангарден носител на новите тенденции, е най-високата музикална сцена в България, институция с международна слава. 

Екипът ни желае „На добър час!“ на „Клетниците“.  

Публикуване на коментар

0 Коментари